Motivace týmu: Gamifikace jako protijed na Velkou rezignaci v gastronomii

  • Chef

Motivace týmu: Gamifikace jako protijed na Velkou rezignaci v gastronomii

Publikováno 20/06/2022

Gamifikace není žádnou novinkou v sektoru HoReCa. Gamifikace je relativně nová technika marketingu, která se snaží zvyšovat zájem zaměstnanců a klientů pomocí užívání herních prostředků, herních designů, herního myšlení a herních principů do neherních oblastí. Ve světě po pandemii to může být mimořádně účinný způsob, jak přilákat a udržet zaměstnance.

Vzhledem k tomu, že se potravinářský průmysl začal otevírat po lockdownech, došlo k výraznému nárůstu očekávání zaměstnanců. Situaci dále komplikují nepříznivé demografické trendy a nejistota způsobená nezmenšenou mírou pandemie. Jak udržujete svůj tým motivovaný v době odrazování a destabilizace gastronomie?

Když povolání není dobře kompenzováno a vyžaduje mnoho obětí, včetně osobního života, udržet zaměstnance zapojené je docela výzva. Navíc systém odměn a trestů - cukru a biče, který se dosud používal, již nefunguje pro generaci, která se nyní objevuje na trhu práce. Budoucím řešením je vytvoření příznivých pracovních podmínek a pracoviště, na kterém by zaměstnanci chtěli zůstat.

Tsunami výpovědí zasáhla sektor HoReCa

Již před pandemií se potravinářský průmysl potýkal s nedostatkem zaměstnanců a vysokou fluktuací. Jen v USA ztratil potravinářský průmysl téměř 3,1 milionu pracovních míst a více než 110 000 restaurací zřejmě bude nebo se předpokládá, že budou trvale uzavřeny kvůli ekonomickým dopadům způsobeným pandemií, podle National Journal of Environmental Research and Public Health. Velká rezignace je pokračující ekonomický trend, kdy zaměstnanci dobrovolně hromadně rezignovali na svá zaměstnání, počínaje začátkem roku 2021.

Nedostatek pracovních sil způsobil podle CNBC v USA meziroční nárůst mezd asi o 10 %. Podle Eurostatu činil nárůst mezd ve 3. čtvrtletí 2020 3,9 % a ve 3. čtvrtletí 2021 dalších 2,3 %. Restaurace se obrátily ke zvýšení mezd v reakci na obtíže při hledání dostatečného počtu ochotných pracovníků, kteří by se nechali zaměstnat jejich podniky. Mzdový tlak se také celosvětově zvýšil v důsledku dynamicky rostoucí inflace. Mezinárodní měnový fond odhaduje, že náhlý nárůst globální inflace je nejvyšší za více než 20 let.

Nešťastný tým se snadno rozpadne

Restaurační průmysl je notoricky známý svým rychlým pracovním tempem a požadavkem na neustálou produktivitu. Kromě tlaku prodejních cílů nebo času, drsných podmínek, přetížení kvality a kvantity vstupuje do hry stres mezilidských vztahů. A nejde jen o rozrušené zákazníky. Pracovní systém v stravovacích službách je často zaměřen na tvrdou konkurenci mezi zaměstnanci. Jejich hodnocení je diskreční a není založeno na výkonu. To způsobuje četné mezilidské konflikty a dokonce i šikanu nebo diskriminaci (např. na základě pohlaví nebo věku).

Jak motivovat lidi? Proměňte práci ve hru!

Dnešní pracovník stravovacích služeb potřebuje práci, která poskytuje nejen živobytí, ale také spokojenost a příležitosti k růstu. Jak tedy udržujete své zaměstnance šťastné? Dokonce i dobrý plat a vynikající výhody nemusí stačit, když je práce nevděčná a vyčerpávající. Proto je jednou z nejlepších dlouhodobých strategií pro snížení nákladů na pracovní sílu udržet zaměstnance zapojené.

Motivaci zaměstnanců lze zvýšit pomocí herních mechanik. Tento přístup se nazývá gamifikace. Předpokládá, že účastník čerpá uspokojení nejen z překonání obtíží a výherních cen, ale také ze samotného faktu, že se účastní vzrušující hry nebo spolupracuje. Gamifikace pomáhá utvářet chování a postoje lidí v situacích, které nejsou hrami. Funguje to obzvláště dobře pro činnosti, které obvykle nechceme dělat nebo nevíme, že můžeme dělat jinak. Není tedy divu, že jako manažerský přístup má vysoký potenciál pro efektivitu řízení týmu v gastronomii.

Jak si můžete hrát během pracovní doby?

Prvky gamifikace byly dlouho považovány za účinné a používané v gastronomii, ale spíše nevědomky a neuspořádaným způsobem. Mnoho manažerů dokonce předpokládá, že gamifikace ve stravovacích službách je nemožná bez peněžní ceny nebo dárkového certifikátu. Ale je tomu opravdu tak?

a) Srovnávací přehled

Výsledková tabule zavěšená na prominentním místě a aktualizovaná po každé směně je dobrý způsob, jak aktivovat servery. Když vyprší čas, jsou nejlepší výkonní hráči odměněni například možností zvolit si dny a časy svých směn podle svých preferencí a předpovědí lepších dýšek. Navíc pro profesionálního číšníka je vědomí, že je nejlepší, hodnotou samo o sobě, protože splňuje potřebu seberealizace. Pro takovou osobu bude dárková karta nebo další dýška příjemným doplňkem.

b) Týmová výzva

Čelit společné výzvě úspěšně sjednocuje tým a vytváří příležitost ke kolektivní oslavě. Cílem může být například snížení nákladů na potraviny z 27 % na 25 % snížením plýtvání potravinami a dodržováním standardních velikostí porcí. Pokud je cíle dosaženo, zisk může být rozdělen mezi kuchyňský tým ve formě bonusu. Atraktivní cenou pro nejambicióznější zaměstnance je účast na školeních a prémiových akcích, jako je konference Madrid Fusion nebo odborné webináře AVIKO.

c) Další body a odznaky

Uznání výjimečného závazku zaměstnanců, jako je například nástup v den volna, aby nahradil nemocného kolegu, může být odměněno dalšími body nebo odznaky. Odznaky mohou být uděleny také za dobu trvání zaměstnaneckého poměru. Body mohou být vyměněny mezi zaměstnanci výměnou za laskavosti, jako je náhrada nebo pomoc u dřezu během špičky.

d) Certifikace a školení

S certifikovaným školením se zaměstnanci budou cítit investováni do nich. Podle Inc.com může strukturované školení zlepšit udržení zaměstnanců až o 58 %. Například v bostonském bistru Mei Mei dostane každý nový zaměstnanec výcvikový pas, kde sbírá razítka, aby zvládl nové dovednosti. Když absolvují veškeré formální školení, obdrží certifikát.

e) Číšnické bingo

Gastronomická verze binga se snadno implementuje a rychle přináší hmatatelné výhody. Každý číšník obdrží bingo kartu. Místo čísel však obsahuje úkol, který je třeba splnit, například prodej konkrétní položky menu nebo dvou lahví vína v jedné směně nebo obdržení 25 % spropitného. Když dokončí jeden řádek nebo celou kartu, obdrží bonus, například právo vybrat si den volna, dárkový certifikát nebo jinou cenu podle svého výběru.

Dokonalá hra je digitální

Když je organizace připravena na další, mohou být implementována řešení digitální gamifikace. Příkladem je mobilní platforma, která přidává dávku adrenalinu, zefektivňuje proces bodování a otevírá nové příležitosti.

17 restaurací řetězce Not Your Average Joe na východním pobřeží USA implementovalo software nazvaný Muse. Sleduje platební údaje a používá je k určení výkonu každého zaměstnance. Ti nejlepší mohou získat například právo zvolit si své směny. Řešení zvýšilo tržby o 1,8 % a spropitné o 11 % v celé síti.

Pozitivní emoce vás posunou dál

Vytvoření pozitivního obrazu restaurace a jejího prodejního úspěchu závisí do značné míry na jejích zaměstnancích. Pokud jsou jejich vazby na pracoviště slabé, je obtížné je motivovat a ukázňovat.

Gamifikované výzvy pomáhají zaměstnancům soustředit se na zlepšení vybrané oblasti jejich dovedností a také zvýšit vlastnictví na pracovišti. Také si uvědomíte, jak malé akce, prováděné svědomitě (nebo ne), mohou přispět k měřitelným výsledkům. A to vše přichází se vzrušením a pozitivním ohlasem.

 

 

Zdroje:

  • G. Zawada, "Ludzka twarz restauracji. Gryfikacja jako skuteczny sposób motywowania pracowników gastronomii z pokolenia Y." ["Lidská tvář restaurací. Gamifikace jako efektivní způsob, jak motivovat pracovníky stravovacích služeb generace Y."] [v:] "Grywalizacja w Edukacji I Biznesie" ["Gamifikace ve vzdělávání a podnikání"] Krakov 2019.
  • Zpráva EIT FOOD, Report_RESTAURANT BUDOUCNOSTI (eitfood.eu)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8508391/
  • https://www.cnbc.com/2021/08/23/fast-food-wages-climbed-10percent-in-latest-quarter-the-largest-jump-in-years-report-says.html
  • https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11563415/3-16122021-BP-EN.pdf/a81a08cc-37d5-6033-7f80-911446edf440?t=1639651589264
  • https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/restaurant-employee-gamification
  • http://www.gryfikacja.pl/index.php/2012/03/gryfikacja-w-restauracji
  • https://www.thrillist.com/eat/nation/anthony-bourdain-why-chefs-drink-marc-maron-wtf-podcast
  • https://www.theguardian.com/society/2019/jul/14/alcohol-chefs-real-kitchen-nightmare
  • Jak gamifikovat práci pro zlepšení výkonu restaurace | Časopis FSR