Motivace zaměstnance: 7 způsobů, jak udržet personál stravovacích služeb

  • Waiters

Motivace zaměstnance: 7 způsobů, jak udržet personál stravovacích služeb

Publikováno 27/06/2022

Dnešní pracovník stravovacích služeb potřebuje práci, která není jen o zajištění živobytí, ale také o osobní spokojenosti a příležitostech k růstu. Podívejte se, co můžete udělat pro zvýšení morálky týmu bez dodatečného rozpočtu.

Prodejní úspěch stravovacího zařízení závisí do značné míry na jeho zaměstnancích. Pokud jsou jejich vazby na pracoviště slabé, je těžké je motivovat a ukázňovat. Kromě toho je zamezení zaměstnancům v odchodu jednou z nejlepších dlouhodobých strategií pro snížení nákladů na pracovní sílu. Je možné v době demotivace a destabilizace stravovacího průmyslu udržet týmovou morálku vysokou bez nekonečného zvyšování platů? Ano! Progresivní strategií je vytvořit pracoviště, které se zaměstnancům líbí a chtějí na něm zůstat navždy.

Jak motivovat? To hlavní na začátek: stabilita

Vzhledem k tomu, že se gastronomie začala pomalu vracet k podnikání po počátečních lockdownech, došlo k výraznému nárůstu očekávání zaměstnanců. Pracovní smlouva s definovanou minimální hodinovou mzdou již není bonusem, ale nutností. Nedostatek pracovních sil způsobil podle CNBC v USA meziroční nárůst mezd asi o 10 %. Podle Eurostatu činil nárůst mezd ve 3. čtvrtletí 2020 3,9 % a ve 3. čtvrtletí 2021 dalších 2,3 %.  Spropitné, bonusy a výhody, jako jsou slevy nebo dokonce jídla zdarma, jsou vždy vítány, ale nemohou nahradit zaručené minimum.

Amanda Cohen, průkopnice a průkopnice aplikace fixního poplatku za služby namísto dobrovolných spropitných, vlastní restauraci Dirt Candy na Lower East Side na Manhattanu. Řekla The New York Times, že jediný způsob, jak spravedlivě platit zaměstnancům, je začít provozovat lepší podnikání. V její restauraci začínají všechny mzdy na 25 dolarech za hodinu. "Jistě to není restaurace, o které jsem snil, ale ta, která funguje," uzavřel Cohen.

Nechte první dojem počítat

Dobře provedený onboarding zvyšuje retenci až o 82 %. Americká národní asociace restaurací uvádí, že 51 % zaměstnanců by pro společnost udělalo více, než se od nich vyžaduje, pokud by byli dobře přijati do nové práce.

Americký řetězec rychlého občerstvení BurgerFi implementoval onboardingový program YOOBIC, aby během pandemie vyškolil 3 000 terénních pracovníků. Vychází z knihovny krátkých školicích videí šitých na míru konkrétním činnostem terénních pracovníků. Manažeři mohou přiřadit jednotlivé moduly k určení individuální studijní cesty zaměstnance související s jejich kariérními cíli.

(Zaměstnanecký) čas jsou (majitelovy) peníze

Pracovní zátěž je jednou z hlavních chyb restauratérů, je důležité podrobně analyzovat procento mzdových nákladů zaměstnanců restaurace na denní a hodinové bázi, nejen na týdenní bázi. Tím se sníží náklady na pracovní sílu a zabrání se nudě, obvykle zabité úklidovým řáděním, zaměněným za přesčasy.

Jak to udělat ? Prvním krokem je vytvoření prognózy prodeje pro vybrané období na základě průměrných údajů o prodeji z konkrétního místa konání. Poté lze pomocí technik prognózy zaměstnanosti, jako je prodej na člověkohodinu (tzn. čas odpovídající práci průměrného pracovníka za jednu hodinu), vypočítat výši možných výnosů za hodinu. Výsledkem je první krok k přípravě hodinového seznamu zaměstnanců s přihlédnutím k hodinovému příjmu podle ročních období, svátků, denní doby atd. To umožňuje skutečné úspory a zároveň zlepšuje morálku týmu.

Školení je nejen obohacující, ale také šetří peníze

Efektivní a metodické školení, které restaurace poskytuje novým i stávajícím zaměstnancům, ukazuje, že zaměstnavateli záleží na jejich profesním rozvoji. Školení na renomovaných gastronomických školách, účast na prémiových akcích, jako je konference Madrid Fusion nebo webináře AVIKO, mohou také působit jako odměna za výkon. Prostřednictvím školení si zaměstnanci rozvíjejí lepší vzájemné vztahy, což zlepšuje týmového ducha.

Workshopy také přinášejí restauraci skutečné úspory, protože mohou pomoci snížit její závislost na konkrétních zaměstnancích. Rozšíření dovedností všech zaměstnanců je nutné zejména v případě, že je restaurace přeplněná nebo zaměstnanec odchází na nemocenskou. Pokud je například fluktuace hostů od neděle do středy nízká, můžete čekající personál vyškolit v používání rezervačního systému. Tímto způsobem budou moci spravovat rezervace a vítat hosty ve večerních hodinách s nízkým provozem a manažer může zapojit další zaměstnance, aby přivítali hosty pouze v rušných večerech.

Získejte nějakou "nelidskou" pomoc

Pro číšníky a kuchaře, kteří pracují pod neustálým tlakem, není nic více frustrujícího, než muset používat staré, neohrabané nástroje, zvláště když obsazenost kolísá. Když zastaralé nástroje zpomalí tým, zákazníci si toho všimnou. Pomalý objednávkový systém způsobuje, že číšníci ztrácejí spropitné a vadný sporák znamená pomalejší dobu vaření a jídla nevalné chuti. Tým obsluhy by jistě mohl využít barové stoličky pro přijímací kout, stejně jako ruční vozíky, které by jim pomohly s dodávkami nebo nastavením terasového nábytku.

Co může výrazně snížit náklady na pracovní sílu v restauraci, je moderní technologie, jako je samoobslužný objednávkový kiosek. Hosté mohou zadávat své objednávky prostřednictvím samoobslužných kiosků, které posílají objednávky přímo do kuchyně. Tímto způsobem může manažer snížit tým obsluhy nebo je přeplánovat na náročnější úkoly. Takové řešení již bylo představeno ve varšavské restauraci Navona a v Dzielně 43 v Lodži. Objednávky jsou u stolu vyřizovány mluvící digitální robokočkou. To vyvolalo velký zájem mezi zákazníky, ale také ulevilo lidským serverům.

Teambuilding ve hře a na talíři

Sdílené aktivity, které pomáhají členům týmu spojit se, jako je karaoke, výlet do únikové místnosti nebo piknik, podporují komunikaci mimo restauraci nebo kuchyni, což podporuje týmovou práci. Prvky hry mohou být použity k motivaci zaměstnanců v jejich každodenní práci. Více se dočtete zde.

Tým vášnivých gurmánů určitě neřekne "ne" společnému trávení času nad jídlem. Skvělou příležitostí pro tým, aby se spojil, je ochutnat nově příchozí do menu. Jak zdůrazňují autoři zprávy "Směr: Restaurace budoucnosti" od EIT Food, každodenní přestávka na sdílení jídla může mít team-buildingový efekt. Vaření jídla pro "vlastní" nejen podněcuje kreativitu kuchařů, ale také posiluje týmové vazby. Navíc, pokud je tento zaměstnanecký bonus projektem s nulovým odpadem, zvyšuje angažovanost a pocit zmocnění pro kuchařský tým.

Vytvořte si nejlepší image

Když práce postrádá společenský respekt a vyžaduje spoustu obětí, a to i v osobním životě, udržet zaměstnance zapojené je docela výzva. To je důvod, proč restaurace musí budovat svou image všemi možnými způsoby. Jeden z nejzajímavějších nápadů byl doporučen ve zprávě "Směr: Restaurace budoucnosti": zaměstnanecký bonus ve formě poukazu do "své" restaurace, který může zaměstnanec použít pro sebe nebo někomu dát. Takové řešení zvyšuje angažovanost zaměstnanců a smysl pro týmového ducha. Umožňuje také shromažďovat cennou zpětnou vazbu z první ruky o zkušenostech zákazníků.

Dalším způsobem je trénovat a vytvářet interní influencery, kteří zveřejňují fotografie nebo krátká videa na sociálních sítích. Je to dobrý způsob, jak zvýšit angažovanost zaměstnanců, ale je to také zajistit nízkonákladovou propagaci vašeho místa.

Nechte tým cítit, že na nich opravdu záleží

Restauratéři potřebují respekt a pocit autonomie. Často podceňovaným a levným motivačním nástrojem jsou komplimenty, pokud jsou upřímné, založené na upřímném pozorování. Použití pokynů namísto pravidel funguje podobně: místo číšnického skriptu, který má být recitován u každého stolu, dejte číšníkům body, které je provedou rozhovorem s hosty. To je bude dále motivovat a dodá jim to pocit posílení.

Když si zaměstnanci uvědomují, že jejich život mimo práci je brán v úvahu, jejich úroveň motivace zůstává vysoká, stejně jako péče o jejich zdraví a bezpečnost. Ujistěte se, že zaměstnanci jsou vybaveni, jejich pracovní stanice jsou ergonomické a že mají tichou přestávku.

Nepotřebujete jmění, abyste motivovali svůj tým

Když zaměstnanci nepracují, je to v podstatě stejné jako ztráta peněz a najímání zaměstnanců, kteří nejsou spokojeni se svou prací, přichází s náklady na řešení různých problémů. Tyto obtíže však lze překonat a ve většině případů mohou problémy jednoduše zmizet bez nutnosti rozdávat červené karty.

 

Zdroje:

  • https://www.eitfood.eu/landing/report-direction-restaurant-of-the-future  https://www.nytimes.com/2021/09/20/dining/restaurant-wages.html
  • https://www.touchbistro.com/blog/lower-labor-costs-in-5-easy-steps/
  • https://www.kronos.com/blogs/industry-insights/great-resignation-2021-lessons-learned-hospitality-food-service
  • https://www.glimpsecorp.com/how-to-motivate-restaurant-employees/
  • https://wheniwork.com/blog/how-to-motivate-your-restaurant-employees
  • https://www.justrestaurantsupplies.com/17-proven-ways-that-will-motivate-restaurants-employees/
  • https://restaurant.org/education-and-resources/resource-library/8-ways-to-onboard-new-hires-so-they-want-to-stay/
  • https://www.cnbc.com/2021/07/11/these-restaurant-chains-have-raised-wages-or-offered-bonuses-.html
  • https://www.nytimes.com/2021/09/20/dining/restaurant-wages.html
  • https://www.epi.org/publication/restaurant-workers/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8508391/
  • https://www.cnbc.com/2021/08/23/fast-food-wages-climbed-10percent-in-latest-quarter-the-largest-jump-in-years-report-says.html
  • https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11563415/3-16122021-BP-EN.pdf/a81a08cc-37d5-6033-7f80-911446edf440?t=1639651589264