Největší postpandemické marketingové chyby a jak se jim restaurace mohou vyhnout

  • Restaurant Mistakes (1)

Největší postpandemické marketingové chyby a jak se jim restaurace mohou vyhnout

Publikováno 01/09/2022

Odvětví HoReCa utrpělo během pandemie nejvíce a muselo se rychle ocitnout v nové realitě, která se stala ještě křehčí, nestabilnější a nelineární. Mnoho nových strategií a řešení, stejně jako osvědčené postupy objevené v té době, se nyní staly nedílnou součástí obchodního modelu restaurace. Došlo však také k mnoha propadákům a vyloženým chybám, které gastronomický byznys poškodily, místo aby ho pozvedly. Jakým krokům se vyhnout, aby vaše podnikání bylo zdravé a prosperující?

Chyba č. 1: rychlé zvyšování cen v reakci na inflaci, bez odůvodnění nebo řádné komunikace

Pandemie sotva začala ustupovat a inflace již začala růst. Spotřebitelské ceny se v červenci 2022 meziměsíčně zvýšily o 1,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v červenci o 17,5 %, což bylo o 0,3 procentního bodu více než v červnu. Restauratéři jsou nuceni zvyšovat ceny, aby prostě přežili, ale zákazníci to rozhodně neocení. Zatímco zvýšení cen je nevyhnutelné, je to dobrý nápad to udělat přímo, aby se zákazníci necítili nespokojeni?

Jak správně zvýšit ceny?

  • Vypočítejte náklady na porci - to vám řekne, které pokrmy lze prodávat za mírně vyšší cenu a které stojí za to prodat i se ztrátou, aby přilákaly více hostů.
  • Vyvíjejte sezónní nápoje a jedinečné speciální pokrmy - jsou skvělou záminkou pro přilákání hostů a povzbuzení k tomu, aby při každé návštěvě utratili více peněz. A nakupujete sezónní ingredience menu za nejnižší ceny.
  • Přizpůsobte nákupy přesným potřebám vašeho zařízení, aby bylo řízení zásob mnohem efektivnější. Čím méně plýtváte, tím více ušetříte!
  • Doporučte další produkty - to je snadný způsob, jak zvýšit zisky, zejména pokud jsou tyto produkty vyráběny interně.
  • Buďte otevření vůči svým zákazníkům - nenecháváte podrobné odhady ve svém okně, ale pokud přidání trochu navíc k ceně vašich produktů dělá rozdíl mezi pokračováním vašeho podnikání v provozu nebo uzavřením, měli byste to říct. Otevřenost bude vždy oceněna a může dokonce přivést více návštěvníků.

Chyba č. 2: Najímání náhodných lidí, aby opravili službu

Gastronomie zabírá v průmyslu HoReCa nejnižší míru spokojenosti mezi zaměstnanci. Zpráva EIT o potravinách za rok 2021 "Směr: Restaurace budoucnosti" zdůrazňuje, že práce v gastronomii je vyčerpávající a často zatížená velkým tlakem. Bez ohledu na pozici vyžaduje mnoho obětí, a to i z hlediska osobního života, společenského respektu se tu nedočkáte a často je nedostatečně placená.

Během pandemie se mnoho zaměstnanců rozhodlo toto odvětví úplně opustit a přešlo například na logistiku, která během pandemie vzkvétala. Restauratéři měli před sebou těžkou volbu: buď najmout kohokoliv, kdo prošel dveřmi, nebo změnit pravidla hry.

Jak zajistit kvalitní služby ve vaší restauraci?

  • Zvažte změnu otevírací doby nebo dnů, abyste snížili potřebný počet zaměstnanců na ploše - to povzbudí potenciální zaměstnance nebo povzbudí tým, aby zůstal zapojen.
  • Zajistěte rovnoměrnou pracovní zátěž pro zaměstnance - podrobně analyzujte procento mzdových nákladů zaměstnance v restauraci na denní a hodinové bázi, nikoli pouze týdenní. To vám pomůže snížit náklady na pracovní sílu a vyhnout se nudě, obvykle zabité čištěním, rozptýlené drakonickými přesčasy během vrcholných sezón.
  • Zvažte zavedení částečné samoobsluhy - například zákazníci si objednají a zaplatí sami a úkolem číšníka je pouze doručit připravené jídlo na stůl.

Chyba č. 3: Zanedbávání moci komunity sociálních sítí

Zbavit se sociálních sítí znamená téměř jistou smrt pro restauraci, ať už je to malý, rodinný podnik nebo luxusní restaurace. Během pandemie byla sociální sítě jediným kontaktním místem se zákazníky, ale některé restaurace ji již opustily. To je velké no-no! Úzká komunita, která zůstává v kontaktu s restaurací, je její "pojistkou" pro těžké časy.

Než se vydají do restaurace, většina zákazníků zkontroluje Facebook, aby viděla menu nebo otevírací dobu. Na druhé straně každý příspěvek na Instagramu umožňuje nahlédnout do "zázemí" restaurace a hosté mohou dostat zálusk na speciality, které se tam podávají. Sociální sítě jsou také ideálním zdrojem zpětné vazby od hostů. Proto, i když restauratér nepoužívá Facebook nebo Instagram osobně, jeho podnik nemá jinou možnost, než tak učinit.

Jak rozšířit komunitu na sociálních sítích v restauraci?

  • Vytvořte kalendář publikací - konkurence na sociálních médiích se v posledních letech zintenzivnila, takže plánování obsahu podle cílů vaší restaurace vám pomůže udržet konzistentní komunikaci.
  • Buďte přítomni na několika kanálech - od Messengeru přes Instagram až po e-mail - a pomozte jim spravovat zpětnou vazbu a informovat hosty o změnách v restauraci.
  • Využijte sociální sítě pro reklamu - tato forma je levnější než analogová reklama a oslovuje více potenciálních návštěvníků.
  • Využijte sílu webu - organizujte soutěže s cenami nebo dobročinnými sbírkami. "Lidský" aspekt podnikání přitahuje zejména mladší generace, pro které je sociální povědomí důležité.

Chyba č. 4: Vzdání se odborné přípravy, vzdělávání a rozvoje

Každý rok se objevuje stále více příležitostí pro růst restaurací, které zajišťují optimalizaci nákladů a minimalizují plýtvání. K rozvoji restaurace však nestačí, aby majitel měl hlavu plnou nápadů. Bohužel mnoho restauratérů nechce investovat do neznámých řešení, i když by nepochybně zvýšila výkonnost restaurace. To se odráží i v nákladech, které by mohly být oříznuty. Nedostatek času na znalosti může z dlouhodobého hlediska bolestivě ovlivnit funkčnost místa. Jedinou příležitostí k rozvoji je školení, včetně těch v zahraničí, konference a networking. V dnešní době je to mnohem jednodušší, protože většina z nich je také k dispozici online.

Jaké jsou výhody investování do stravovacích služeb?

  • Vzdělávání je nákladově efektivní - čím vyšší je úroveň vzdělávání zaměstnanců o původu složek potravin a cenových zdrojích, tím větší je respekt k použitým produktům. Snaha o snížení plýtvání potravinami také zvyšuje kreativitu kuchařů při vývoji jídelních lístků.
  • Vzdělávání hostů buduje image restaurace - vzdělávací aktivity vůči zákazníkům, např. z hlediska udržitelné spotřeby, zvyšují jejich povědomí, což zase buduje důvěru v restauraci a rozsah jejího dopadu.

Chyba č. 5: Říkat "ne" digitálu

Kdysi dávno "nejlepší možný servis" znamenal obrovské úsilí ze strany personálu restaurace. Dnes může být mnoho všedních, opakujících se úkolů prováděno stroji a počítači, ale jen málo restauratérů využívá této příležitosti, protože jsou zaneprázdněni svými každodenními úkoly. Škoda: restaurace, které zavedly digitální strategii, vykázaly v letech 2020 až 2021 o 41 % vyšší tržby.

Efektivní využívání online nástrojů je dnes nutností pro každého rozumného restauratéra. A není to o doručovacím trhu nebo sociálních médiích, bez kterých už podnik nemůže přežít. Jedná se o řešení, která pomáhají restauratérům, manažerům a kuchařům spravovat své zaměstnance, inventář, rozpočet nebo menu efektivnějším a aktuálnějším způsobem. Existují také některé, které pomáhají při vytváření trvalých vztahů se zákazníky.

Kde začít s digitalizací a robotikou ve stravovacích službách?

  • Řešení pro restauratéry:

○     TouchBistro, Orderly nebo BlueCart for Buyers, choiceqr.com zvyšují efektivitu personálu, usnadňují rezervace, pomáhají kontrolovat skladování a monitorují stav skladu.

  • Aplikace pro kuchaře:

○     Chef's Feed se používá k výměně doporučení jídel a v Aviko PRO kuchaři najdou více než 150 inspirací pro pokrmy z vysoce kvalitního zmrazeného zboží Aviko.

  • Aplikace pro spojení s hosty:

○     Aplikace jako TheFork nebo choiceqr.com vám umožní najít a rezervovat stůl na akci a zkontrolovat ceny.

○     Finebite, LoyaltyPlant, Loyal nebo ProfitApp jsou aplikace s věrnostními programy, které lákají hosty slevami a speciálními nabídkami výměnou za recenze.

  • Nápověda digitálního serveru:

○     Robotický číšník - mobilní podnos na podporu obsluhujícího personálu. Takové řešení je stále populárnější po celém světě, od sergio se sídlem na Floridě po Navonu ve Varšavě a Dzielnu 43 v polské Lodži.

○     TipTip - aplikace pro spropitné, která odstraňuje tlak restauratéra na převzetí odpovědnosti za účetnictví týmu

I během krize jsou způsoby, které přinášejí dlouhodobé výhody, nejziskovější, a to nejen z hlediska měřitelných úspor. To je způsob, jak posílit image restaurace mezi zákazníky a zaměstnanci a pomoci péči o přírodní prostředí. Stručně řečeno, dlouhodobé myšlení je jedinou šancí na stabilní podnikání.

 

Zdroje:

  • https://fortalks.pl/nowa-pandemiczna-gastronomia-co-sie-zmienilo-i-co-jeszcze-przed-nami-rozmowa-z-katarzyna-gruszecka-spychala/
  • https://myrest.io/blog/8-najwiekszych-bledow-marketingu-restauracji/
  • https://invette.pl/blog/jakie-kroki-marketingowe-podjac-podczas-pandemii-covid-19/
  • https://posbistro.com/blog/pl/restauracje-ktore-przetrwaja-marketing-restauracji-w-czasach-pandemii/
  • https://www.dlahandlu.pl/gastronomia/praca-w-gastronomii-czasie-pandemii-zwolnienia-z-dnia-na-dzien-brak-wyplaty-mobbing,97832.html
  • https://posbistro.com/blog/pl/rekrutacja-w-gastronomii-jak-pozyskac-nowych-pracownikow-w-dobie-pandemii/
  • https://www.eitfood.eu/media/documents/Report_Direction_Restaurant_of_the_Future.pdf
  • https://gogoguest.com/blog/6-steps-for-better-restaurant-guest-experience-gogoguest/
  • https://www.restaurantowner.com/public/When-to-Raise-Prices-and-How-to-Do-It.cfm
  • https://blog.rotacloud.com/increase-prices-café-restaurant/
  • https://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/inflacja-w-polsce-maj-2022-co-zdrozalo-najbardziej-wzrost-cen-aa-Ay2j-231i-yZwz.html
  • https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-chce-podniesc-place-minimalna-W-lipcu-2023-roku-ma-wyniesc-3450-zl-brutto-8352691.html
  • https://www.eatandrepeat.agency/post/social-media-strategy-for-food-businesses
  • https://reliefweb.int/report/world/world-economic-outlook-april-2022-war-sets-back-global-recovery-enarruzh