Digitálně, nebo si už ani neškrtnete? Gastronomie bez chytrých řešení je dávnou historií

  • App2
  • App1

Digitálně, nebo si už ani neškrtnete? Gastronomie bez chytrých řešení je dávnou historií

Publikováno 01/12/2021

Digitální nástroje pro gastronomii zaujmou vaše hosty i personál. Připraví nákupní seznam a na konci dne vytvoří kdejaký report. V postpandemickém světě se restauratéři, manažeři a kuchaři bez pokročilých nástrojů daleko nedostanou.

Efektivní využívání online nástrojů je v dnešní době nutností každého střízlivě uvažujícího restauratéra. A nejde jen o doručovací aplikace nebo sociální sítě, které jsou nezbytné k přežití firmy. Jde o řešení, která pomáhají restauratérům, manažerům a kuchařům řídit jejich personál, inventář, rozpočet a menu novým a efektivnějším způsobem. A slyšeli jste, že existují nástroje na podporu dlouhodobých vztahů se zákazníky?

Usnadnění života restauratéra

Seznam aplikací, které zvyšují efektivitu zaměstnanců, zefektivňují rezervace, pomáhají řídit skladování a monitorují zásoby, je dlouhý. Nejoblíbenější jsou následující. TouchBistro, Orderly nebo BlueCart for Buyers.

Na druhou stranu, majitelé barů mohou využít Partender, aplikaci, která tvrdí, že udělá "barovou inventuru za 15 minut". Autoři Partenderu tvrdí, že řešení má 99,2% přesnost při určování toho, kolik alkoholu bylo skutečně zkonzumováno, a tak detekovat případné účetní nesrovnalosti.

Věrnostní aplikace hrají důležitou roli v tom, že máte hosty blízko u srdce, nabízíte slevy a speciální nabídky výměnou za recenze a podporu vyjádřenou častými návštěvami a široce otevřenými peněženkami. Mezi průmyslově doporučené aplikace patří: Finebite, LoyaltyPlant, Loyal nebo ProfitApp.

Aplikace pomáhají budovat komunity kuchařů

Oborový web finedininglovers.com doporučuje kuchařské aplikace, které jim usnadní práci a komunikaci v postpandemickém světě. Portál doporučuje Healthy Hospo, aplikaci, která kuchařům nabízí nejen kulinářské tipy a rady, ale také buduje smysl pro komunitu. "Personalizované lekce od zdravotních a finančních odborníků přizpůsobené potřebám pohostinské komunity přicházejí s knihovnou zdrojů, podcastů, videí a doporučeného čtení," píše finedininglovers.com.

Dalším řešením pro gastro sektor je Clubhouse, sociální aplikace pouze na pozvání. Umožňuje uživatelům setkávat se v soukromých místnostech, mluvit s odborníky a vyměňovat si informace v exkluzivní skupině. Klubovna (Clubhouse) byla spuštěna během pandemie v roce 2020 společností Alpha Exploration Co. V únoru 2021 byla aplikace oceněna na téměř 100 milionů dolarů.

Chef's Feed je kulinářská aplikace, která podporuje síť profesionálů v oblasti gastronomie. Umožňuje výměnu doporučení pokrmů a nabízí videa a články rozvíjející kulinářské dovednosti.

Existují také aplikace, které pomáhají kuchařům vytvářet nové další pokrmy z již hotových produktů. Například Aviko PRO nabízí více než 150 inspirací na pokrmy z kvalitních mražených potravin Aviko a také instruktážní videa a odborné články. Pomocí aplikace mohou kuchaři také zkontrolovat produktové portfolio a pohodlně kontaktovat obchodního zástupce. Další zajímavou aplikací je Paprika Recipe Manager, digitální kuchařka. Umožňuje správu vlastních receptů: jejich kategorizaci nebo vyhledávání podle ingrediencí. Na základě receptů a specifických potřeb generuje aplikace chytré nákupní seznamy a také denní, týdenní a měsíční plány pro menu. Na druhou stranu, Wolfram Culinary Mathematics Reference App je komplexní řešení, které se hodí při výpočtu celkových nákladů a v receptu nákladů na porci. Poskytuje také průměrné ceny surovin v dané oblasti a pomáhá tak zvýšit ziskovost kuchyně.

V Rumunsku a Maďarsku je jednou z nejoblíbenějších aplikací pro kuchaře (amatéry i profesionály) Cookpad, pomocí kterého uživatelé sdílejí recepty, nápady a tipy na vaření. Aplikace je také populární ve Francii, Velké Británii, Německu a Kanadě. V Rumunsku navíc amatérští kuchaři rádi využívají aplikaci pro ukládání receptů LaLena nebo její digitální sestřenici Idea de rețete.

V Maďarsku jsou populární aplikace pro ukládání receptů a vytváření interaktivních nákupních seznamů Street Kitchen a Nosalty.

Digitální náboráři tvrdě pracují

Francouzi se rozhodli organizovaně reagovat na velkou krizi související s odlivem talentů z gastra. Objevily se nové aplikace, které pomáhají s náborem číšníků, baristů, kuchařů, cukrářů, sommeliérů a veškerého dalšího potřebného personálu.

Prestachef.fr připravil žebříček 4 nejlepších náborových nástrojů a databáze talentů v oboru. Mezi nimi byl Badakan, který zahrnuje přibližně 15 000 profilů kandidátů, ověřených autorským týmem. Dalším je Brigad, digitální HR nástroj, který ověřuje kvalifikaci a praxi všech přihlášených kandidátů. Databáze je menší a obsahuje asi jen 4000 osob ochotných pracovat v gastronomii. Aplikace funguje ve většině velkých francouzských měst: Paříž, Lille, Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes a Štrasburk a nyní je spuštěna v Londýně.

Na druhou stranu "s Extracadabra dostanou seznam relevantních profilů budoucích zaměstnanců do deseti sekund," tvrdí autoři aplikace. Zdůrazňují, že řešení zkracuje dobu náboru pod tři minuty. Zajímavé je, že dovednosti kandidátů jsou ověřovány umělou inteligencí. Restauratéři, hoteliéři a manažeři hodnotí její efektivitu velmi vysoko, až 92 procent. Nevýhodou aplikace je rozsah působení: zatím zahrnuje pouze Paříž, Nice a Lyon.

Dalším zajímavým nápadem realizovaným francouzskými médii je Alloextra, náborová aplikace pro restaurace a cateringové společnosti v malých městech. To je důležité, protože většina takových řešení funguje jen ve velkých městech a aglomeracích. Zatím se do něj přihlásilo přes desítku tisíc lidí a zhruba dva tisíce restaurací.

Digital maître d'hôtel podporuje vztahy se zákazníky

Aplikace, která se od pandemie ve Francii, Belgii a Švýcarsku stávala stále populárnější, je TheFork, kterou vlastní skupina Tripadvisor. Umožňuje vám najít a rezervovat stůl pro jakoukoli příležitost a v rámci rozpočtu pouhými třemi kliknutími. Ulevuje hostovi od provádění rezervačních telefonních hovorů, natož od kontaktování kohokoli naživo. Když je stůl rezervován, TheFork rezervaci potvrdí e-mailem. Řešení vhodné pro mileniály, co preferují neverbální způsob komunikace.

V říjnu 2021 aplikaci používalo více než 80 000 restaurací s více než 20 miliony zákaznických recenzí a 40 000 fotografiemi, které pomohly vybrat to správné místo. TheFork se již stal natolik populárním, že pořádá svůj vlastní festival, který až do poloviny listopadu nabízí 50% slevy ve vybraných restauracích ve Francii, Švýcarsku a Belgii. Každý host navíc sbírá body, které může utratit na svých oblíbených místech.

Dalším příkladem nové kvality zákaznické komunikace je aplikace Eat App, která sdružuje více než 3000 restaurací v 50 zemích. Myšlenka za tím je: "Postarejte se o svého hosta, zbytek zautomatizujeme." Pomocí aplikace Eat App můžete snadno rezervovat stůl a vytvořit pořadník. Vytváří databázi zákazníků, pamatuje si jejich preference, předešlé objednávky, frekvenci návštěv a charakteristické chování, jako např: "vždy si objedná dvojitý dezert" nebo "pije pouze Chardonnay s perlivou vodou". Jak tvrdí vývojáři aplikace, restaurace používající aplikaci Eat App zvýšily svůj obrat o 19 %. Jejich míra rušení rezervací klesla o 25 % a počet zákazníků se zvýšil o 15 %.

Dalším docela působivým návrhem je OctoTable, zdarma v základní verzi a dostupný v angličtině, francouzštině, španělštině a italštině. Aplikace nabízí rezervační systém založený na hodinách navržených restauratérem, stejně jako menu s krásnými fotografiemi a mapou místností a stolů. Mezi další funkce patří panel pro vytváření webových stránek restaurace, databáze zákazníků, integrace se sociálními sítěmi a správa plateb. Exotická verze OctoTable je OctoBeach, vytvořená pro správu hospod a plážových klubů.

Digitální řešení vyrobená ve střední Evropě

V Polsku slaví první úspěchy aplikace MojStolik zrozená během pandemie. Řešení umožňuje pohodlně a bezplatně procházet menu a následně si online rezervovat stůl v restauracích ve Varšavě a dalších dvou polských městech.

V České republice je naopak velmi oblíbená aplikace Qerko, tedy chytrý platební systém. "S Qerko jsme přišli, abychom usnadnili placení v restauracích, bistrech a kavárnách. Už žádné čekání ve frontě u baru nebo složité počty, abyste si rozdělili účty s přáteli. Stáhněte si aplikaci, naskenujte QR kód a zaplaťte jedním kliknutím. Vyúčtování bude okamžitě k dispozici ve vaší e-mailové schránce a v profilu aplikace." vysvětlují autoři řešení Další zajímavou a mezi českými gurmány oblíbenou nabídkou je Gastromapa Lukáše Hejlíka, která pomáhá objevovat "tajemství české a moravské gastronomie", celkem přes tisíc míst.

Nová krajina pro nové technologie

Podle zprávy Americké národní asociace restaurací z roku 2030 proniknou informační technologie do restaurací. To umožní restauracím komunikovat v reálném čase s vyvíjejícím se digitálním ekosystémem aplikací, služeb a osobních asistentů AI.

"Po pandemii vypadá prostředí potravinářských služeb jako odvětví velmi odlišně. Přichází éra chytrých restaurací," uzavírá Agnieszka Malkiewiczová s agenturou FOR Solutions, marketingovou agenturou pro gastronomii. "Úspěch v gastronomickém průmyslu bude vždy spočívat ve skvělém jídle a skvělých službách. S každým rokem si však vyžádá více nových technologií a větší soubory dat. Jinak budou restaurace zaostávat za potřebami svých zákazníků." dodává paní Malkiewiczová.