Jak přilákat a udržet dobré zaměstnance sektoru HoReCa

  • Chef

Jak přilákat a udržet dobré zaměstnance sektoru HoReCa

Publikováno 13/09/2021

Situace na trhu personálu restaurací stále více vypadá katastroficky. Zvyšování platů už nepomáhá: stejně nemá kdo pracovat. Personální problém, se kterým se restauratéři setkali ve skutečnosti v loňském roce, nebyl horkou letní sezónou vyřešen, pouze se zhoršil. Není jich prostě dost - kuchaři, číšníci, ostatní pozice v restauratérství.

Kam tito zaměstnanci odešli?

Začněme důvody. Koronavirus a jeho důsledky vedly k tomu, že typičtí pracovníci restaurací opustili města, kde byli pouze dočasně - migranti se vrátili do svých zemí, studenti se rozešli do svých rodných měst a studovali online. Mnoho z těch, kteří zůstali ve velkých městech, přesedlali na kariéru kurýrů doručovacích služeb, začali pracovat ve svém vyučeném oboru, prostě se rozhodli náhle změnit povolání. Třetím faktorem je, že uzavřené hranice způsobily bezuzdnou touhu lidí utrácet rozpočet na dovolenou ve své vlasti.

Dalším důvodem je negativní obraz restauračního podnikání po lockdownu. Restauratéři přičítají nedostatek zaměstnanců skutečnosti, že HoReCa sektor lze považovat za jeden z nejzranitelnějších odvětví, jak ukazuje do roku 2020 nečinný postoj vlády k restauracím během pandemie. U uchazečů o zaměstnání je hlavním kritériem při hledání zaměstnavatele společnosti jejich stabilita a schopnost platit včas. Během krize toto HoReCa sektor nedokázal zaručit, navíc se velmi dlouho pracovalo s různě se měnícími omezeními. Důvěra kandidátů pro trh Horeca jako zaměstnavatele se dramaticky snížila, protože právě tento segment během pandemie nejvíce utrpěl.

Bar Staff

Krok za krokem od začátku

Klíčem je zlepšit zkušenosti zaměstnanců. Zaměstnavatelé se musí zbavit staré mentality a udělat ze své restaurace vzrušující místo pro práci. To znamená najít způsoby, jak vytvořit pozitivní prostředí, podporovat zaměstnance v jejich pracovních a kariérních cílech a nabídnout lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem než konkurence. Zde je několik tipů uvedených v restauraci magic.com[1]:

 

Nabídněte flexibilní směny - buďte kreativní s plánováním tím, že pracovníkům umožníte si vzít více dní dovolené.

Vytvářejte příležitosti k růstu - investujte do skvělých vzdělávacích programů a poskytujte příležitosti ke vzdělávání.

Inspirujte loajalitu - Správná kultura prostředí může zaměstnance inspirovat, aby zůstali u vaší firmy po celou dobu jejich kariéry. Je to zvláště důležité pro mladé lidi, jako jsou Mileniálové nebo Gen-Z.

Naslouchejte a reagujte na zpětnou vazbu zaměstnanců - naslouchejte a implementujte některá jejich doporučení. Berte je jako součást týmu zodpovědného za prosperitu podnikání.

Zjednodušte si práci a získejte správné nástroje - je mnohem levnější udržet své současné zaměstnance šťastné, než neustále hledat nové zaměstnance, najímat je a školit je.

Nechte si otevřené dveře - Pokud dobrý zaměstnanec odejde z vaší restaurace za prací někam jinam, automaticky je neodepisujte. Zůstaňte v kontaktu a dejte jim vědět, že byste byli rádi, kdyby se vrátili zpět.

Propagujte kulturu své firmy na sociálních médiích - zobrazením života z restaurace a kuchyně na sociálních sítích dáváte jasně najevo, že vedete poctivou společnost, která nemá co skrývat.

Udržení zaměstnanců je jednoznačně nejvyšší prioritou. Kromě toho by však zaměstnavatelé měli zvážit, proč je společnost ideálním místem pro práci, kde se i ti nejambicióznější zaměstnanci cítí šťastní. Hlavními složkami pro práci snů jsou: jsou skuteční leadeři, mají zajímavé výzvy a podpůrné prostředí, kde se lidé mohou naplno vyjádřit. Udělejte vše pro to, abyste vytvořili tým, kde může být každý sám sebou, ukažte vše, co kdo umí a užívejte si to, a pak bude vše v pořádku se zapojením zaměstnanců.

Existuje mnoho důvodů, které vedou zaměstnance k myšlence skončit. Vedoucí musí být připraven je identifikovat a hlavně řešit, protože pokud nenabídne rozumné řešení, pak o zaměstnance určitě přijde.